Luna Vertommen en mama Ilse getuigen over Duaal leren bij SYNTRA

Wanneer en waarom koos je voor een traject in Duaal leren?

Luna👱‍♀️:

Ik volgde in het secundair de TSO-opleiding Mode en Creatie; ik kreeg in het 5e middelbaar een C-attest. Dit was best heftig want gedurende het schooljaar waren er geen indicaties dat het zo zou aflopen. Mijn ouders waren naar alle oudercontacten geweest en van ondersteuning door zorgleerkracht of CLB was nooit sprake. Ik had geen zin om het resultaat aan te vechten en moest dus dringend op zoek naar een alternatief want blijven zitten in die richting was voor mij geen optie, ik had op dat moment echt geen zin meer in school.

Via via kwamen we in aanraking met Leertijd / Duaal leren bij Syntra; we werden heel hartelijk ontvangen tijdens het infomoment en kregen antwoorden op al onze vragen. Ik had er meteen een goed gevoel bij. Het sprak me ook aan dat ik hier geen klassieke examens diende af te leggen en dus minder druk voelde om theorie te blokken.

Ilse👩:

Ik was sceptisch vooraf omdat ik duaal leren niet kende. We werden echter gerustgesteld tijdens de infosessie bij Syntra. We werden er goed onthaald en geïnformeerd waardoor we niet met vragen bleven zitten. Mijn aanvoelen dat elke leerling persoonlijk wordt begeleid en geen nummer is, bleek achteraf in de praktijk ook echt zo te zijn.
De mooie campus op Post-X in Berchem wist ons ook te bekoren en is makkelijk bereikbaar met de trein. Wij waren als ouders gerustgesteld maar de keuze voor duaal leren maakte Luna bewust zelf.

Ilse (mama) en Luna Vertommen, leerling duaal bij Syntra AB

Was de keuze van het opleidingstraject / leerbedrijf gemakkelijk?

Luna👱‍♀️:

Ja want mijn papa heeft een zaak in metaal- en laswerken: HV Metals in Itegem. Hij maakt o.a. deuren, ramen ballustrades en trappen. Twee jaar geleden combineerde mijn mama haar job als kleuterleidster met de administratie voor de zaak. Ik zag het helemaal zitten om de administratie van haar over te nemen, al doende te leren en mijn papa te helpen met de zaak.
Ik volgde een intakegesprek bij Syntra en kon vervolgens starten als Administratief medewerker, dit is een tweejarig traject. Momenteel zit ik in mijn 3e jaar, in het vervolgtraject Commercieel assistent en studeer ik eind dit schooljaar bij Syntra af.

Ilse👩:

Het is een voordeel dat je bij Syntra als leerjongere in de zaak van je ouders je opleidingstraject mag volgen. De werkplek is de ervaring van ‘the real life’; je maakt niet alleen qua kennis maar ook qua werkattitude en maturiteit grote sprongen. Ik vind het ook belangrijk dat Luna nog 1 dag per week naar de les gaat bij Syntra en zo het contact met andere jongeren behoudt.

Hoe verliepen de eerste weken tijdens je nieuwe opleiding, werden de verwachtingen meteen ingelost?

Luna👱‍♀️:

Absoluut; na mijn slechte ervaring op school, had ik faalangst. Ik heb al heel mijn schooltijd erg mijn best moeten doen om te slagen en omwille van dyspraxie heb ik veel visuele ondersteuning nodig. Wiskunde en wetenschappelijke vakken waren altijd moeilijk voor mij en dit had impact op mijn zelfvertrouwen. Bij de start van de Syntra-opleiding zat ik dus niet goed in mijn vel en was ik bang om fouten te maken of om te mislukken. Gelukkig heb ik aan dit zelfvertrouwen stap voor stap kunnen werken en de begeleiding van leerling- en trajectbegeleiders bij Syntra was echt super! Ze polsen ook actief of alles goed gaat, in het geval ze je niet veel horen. Je kan echt met alles bij hen terecht. De kleine klasgroep is ook heel fijn; we zijn verschillende types maar er is respect voor elkaar. We kennen elkaar door en door en ik voel me goed in de groep waardoor ik met plezier die ene dag per week naar de les ga.

Ilse👩:

Na het C-attest was Luna de school beu en had ze angst om dingen te ondernemen. Het is als ouder zo fijn om te zien dat je kind terug haar draai vindt. Luna’s zelfvertrouwen en maturiteit is sterk toegenomen de voorbij jaren. Ik vind Duaal leren echt een schitterend alternatief voor jongeren die minder hun gading vinden op de schoolbanken. Ik raad het alle ouders aan van wie de kinderen niet gelukkig zijn in het klassieke onderwijs. Alle lof ook voor de begeleiding bij Syntra. Zo herinner ik mij een akkefietje met een medeleerling in het begin van haar traject; Syntra speelde zeer kort op de bal en loste het op voor het groter kon worden zodat de leerlingen zich goed blijven voelen.

Hoe gaat het praktijkleren in zijn werk?

Luna👱‍♀️:

Door het doen in de praktijk, leer ik het meest.
In de zaak verzorg ik de algemene administratie en het telefonisch onthaal; ik check mails, maak offertes, klantendossiers en facturen op, doe betalingen, archiveer documenten en doe het voorbereidend werk voor de boekhouder. Hiervoor gebruik ik dagelijks MS Office software. Voor het commercieel luik, werk ik in Canvas, doe promo met Instagram en ik maakte een website met Wix met ondersteuning van Syntra.
Als het nodig is, help ik mijn papa ook een handje bij opmetingen of de opkuis in het werkhuis.

De trajectbegeleider en vakdocenten komen langs op de werkplek om te checken of alles in orde is en ze stemmen dit af met de mentor, dit is mijn mama aangezien zij vroeger de administratie van de zaak deed en dus op de hoogte is van wat er administratief en commercieel dient te gebeuren.

Er is een goede afstemming op wat je leert op je werkplek en wat je leert op de campus. Ze kijken individueel naar elke leerling; wat er vlot loopt en wat de werkpunten zijn.

In het huidig jaar ‘Commercieel assistent’ doen we bijvoorbeeld rollenspelen om op een professionele manier te leren bellen, we geven presentaties in de klas en leren van elkaars feedback. Vroeger durfde ik nauwelijks een presentatie te geven, nu lukt dit al vlot, het is fijn om te merken dat ik hierin ben gegroeid deels door de presentatietechnieken maar vooral doordat ik zelfvertrouwen in deze opleiding en klasgroep heb opgedaan.

Tijdens onze algemene vakken leren we ook onze sterke punten te (h)erkennen en dingen nodig voor  het dagdagelijks leven bijvoorbeeld hoe naar een appartement of werk zoeken, een voordelig energiecontract of mutualiteit regelen, welke ondersteuning er is als je een zaak wil starten. Bij Syntra is er sowieso veel aandacht voor ondernemerschap, in onze klas komen 4 van de 7 leerlingen uit een ondernemersgezin.

We gaan ook discussies in de klas niet uit de weg en bespreken actuele topics zoals bijvoorbeeld ‘woke’; zo leer je op een respectvolle manier je argumenten te verdedigen in de klasgroep.
Voor mijn eindwerk ga ik iemand interviewen uit de commerciële sector en hier een presentatie over geven.

Ilse👩:

De beoordeling verloopt via kleuren en waardevolle feedback wat ik persoonlijk beter vind dan een puntensysteem. Wij ervaren minder stress dan in het reguliere onderwijs, zowel voor Luna als wij als ouders. Ze leert in het traject van Duaal leren haar plan te trekken en zaken zelf op te volgen.

Wat zijn de toekomstplannen?

Luna👱‍♀️:

In de drie jaren bij Syntra heb ik veel geleerd en heb ik mezelf kunnen ontwikkelen. Ik heb binnenkort twee beroepscertificaten ‘Administratief medewerker’ en ‘Commercieel assistent’ én een secundair diploma op zak, ik volg nog een kookcursus in avondschool en werk als jobstudent in de backoffice van Carrefour. Ook daar merk ik dat mijn werkervaring in duaal leren een voordeel is om mee te draaien op de werkvloer; je leert er verantwoordelijkheid en initiatief opnemen en ik heb nu veel minder angst om fouten te maken dan in het begin van mijn duaal traject.
Na afstuderen kan ik aan de slag als administratief commercieel medewerker in de zaak van mijn papa of elders want dit is een veelgevraagd profiel, maar verder studeren schrikt me niet langer af waardoor ik overweeg om voor kleuterleidster te studeren.


Bedankt voor je openheid Luna en veel succes bij Syntra en met toekomstige projecten!

Duaal Leren Werkt!

Ontdek het zelf tijdens de Week van Duaal Leren van 22 tot 26 april   2024