De 5 grootste misverstanden over duaal leren

duaal leren

Duaal leren, leertijd of leercontract zijn trajecten waarbij jongeren de job ‘on the floor’ leren op een werkplek. Naast vakkennis leren cursisten de competenties die nodig zijn om mee te draaien in de bedrijfswereld. Door hun werkervaring zijn deze afgestudeerde jongeren fel gegeerd op de arbeidsmarkt, in veel gevallen blijven ze aan de slag bij hun ondernemer-opleider, sommigen kiezen voor een zelfstandig beroep. Niettemin bestaan er nog heel wat misverstanden over de trajecten in ‘deeltijds leren en werken’.

Onderstaande 5 verkeerde opvattingen helpen wij alvast de wereld uit.

1. Duaal leren is makkelijker dan school en het is de laatste optie voor wie niet graag leert #not

Werkplekleren is best pittig want de jongere draait gedurende 4 dagen per week mee in een bedrijf, aangevuld met 1 dag les volgen bij Syntra, dat is niet te onderschatten. De theoretische kennis weegt dan wel minder door bij praktijkleren, wij vragen van onze leerlingen echter veel op het vlak van attitude, competenties en aan te leren vaardigheden. Al doende leren is een andere manier van studeren, die evenwaardig is aan kennis verwerven op school.

Mensen die met hun handen willen en kunnen werken zijn broodnodig in onze maatschappij en zijn niet minderwaardig. Onze cursisten mogen fier zijn op het fysiek werk dat ze afleveren en ze zijn vaak sterker en weerbaarder dan hun leeftijdsgenoten op school. Hun werkregime bevat o.a. op tijd opstaan, werken onder een werkgever, communiceren met collega’s, een job leren, … hierdoor winnen ze snel aan maturiteit, maar makkelijk is het dus zeker niet.
Duaal leren is hét alternatief voor leerlingen die tegen het schools systeem botsen en klaar zijn om te werken.

2. Jongeren worden in dit systeem gebruikt als goedkope werkkrachten #not

Onze leertrajectbegeleiders staan niet toe dat er geprofiteerd wordt van de leerlingen.
We informeren uitgebreid onze verwachtingen naar leerbedrijven inzake opleidingstijd en engagement en maken duidelijk dat onze cursisten nog alles te leren hebben. Het gros van de bedrijven is daar heel realistisch en ondersteunend in. In geval van meldingen, grijpt de trajectbegeleider steeds in. We bemiddelen waar nodig of in uitzonderlijke gevallen wordt het contract met dat leerbedrijf stopgezet en gaat de cursist aan de slag op een nieuwe werkplek.
Standaard voorzien wij minstens 3x/jaar een werkplekbezoek voor zowel de trajectbegeleider als de docent om te controleren of alles vlot verloopt en de jongere alle leerkansen krijgt.

duaal leren

3. Jongeren mogen een familiebedrijf niet als werkplek kiezen #not

Dit klopt niet, bij Syntra mag het leerbedrijf een familiebedrijf zijn. Heel wat jongeren stappen zo in de zaak van hun ouders of familie om deze later over te nemen. We hanteren een objectieve evaluatie voor de vorderingen in het leertraject.

4. Enkel wie nog geen diploma secundair onderwijs heeft, kan werkplekleren #not

Ook jongeren die al aan de leerplicht hebben voldaan, kunnen in dit systeem terecht mits ze afstuderen in het schooljaar dat ze 25 worden. Wie instroomt met een diploma secundair onderwijs, krijgt een vrijstelling voor algemene vorming waardoor het opleidingstraject korter is. Het gebeurt dat ook afgestudeerden hogeschool nog voor duaal leren kiezen om de overgang naar de werkvloer vlotter te laten verlopen. Deze jongeren zijn gemotiveerd omdat ze iets kunnen doen wat aansluit bij hun niveau en interesse en een opleidingsvergoeding ontvangen tijdens hun traject.  

duaal leren

5. De keuzemogelijkheden qua beroepen zijn beperkt #not

Er is een groot en divers aanbod in studierichtingen, de programmatie vernieuwt jaarlijks.
Naast de klassieke stielen (bakker, elektricien, kapper, magazijnier, winkelbediende, richtingen in bouw en horeca …) zijn er ook nieuwe trajecten zoals commercieel assistent, podiumtechnicus, installateur gebouwenautomatisering en technicus hernieuwbare energie.
Door de opgedane werkervaring bij duaal leren, slagen +90% van de leerlingen erin om binnen het jaar een vaste job te vinden, in veel gevallen blijven ze aan de slag bij de ondernemer-opleider. Heel wat trajecten leiden naar veelgevraagde knelpuntberoepen.