Duaal leren biedt heel wat voordelen. Jongeren leren al doende een job en doen zo werkervaring op, waardoor ze makkelijk een job vinden achteraf. Wij vroegen aan trajectbegeleiders Karen (Syntra Mechelen) en Annelies (Syntra Antwerpen) wat hun job inhoudt en waarom jongeren kiezen voor duaal leren.
Q: Wat is de rol van een trajectbegeleider bij Duaal leren?
Kort gezegd, begeleiden wij jongeren in hun traject van werkplekleren bij Syntra. Wij verstrekken informatie, we doen de administratie tussen de verschillende partners en de overheid, we zorgen voor een vlotte afstemming tussen Syntra en de werkplek, in het geval van problemen zijn we ‘problem solvers’ en desgewenst nemen we een zorgfunctie op naar de jongere.
Kortom, een veelzijdige functie dat erop gericht is jongeren te laten meedraaien in de bedrijfswereld en hen via deze weg ‘arbeidsrijp’ te maken wat de missie is van het werkplekleren.
Q: Hoe verloopt de intake voor een jongere die interesse heeft in Duaal leren?
Q: Vinden jongeren makkelijk een werkplek?
Toch wel, in de praktijk hebben velen al een werkplek gevonden of opties bekeken in functie van hun interesse. Met de huidige arbeidskrapte is de vraag naar personeel ook groot en in heel wat sectoren of knelpuntberoepen is het aanbod van werkplekken groter dan de vraag.
Belangrijk om weten is dat onze cursisten zelf een werkplek moeten zoeken, dit doen we niet in hun plaats, maar geven hen tips en ondersteuning waar nodig. Van bij het begin stimuleren we hen om die dingen zelf in handen te nemen, jongeren winnen aan assertiviteit en maturiteit, vaardigheden die het echte beroepsleven ook verwacht.