Martijn Willaert, voormalig duaal student en nu restauranthouder, begeleidt duale leerlingen in zijn restaurant Montmartre in Blankenberge.
Duale opleiding kok
Zijn carrière begon met een duale opleiding bij Syntra West, waar hij opklom van keukenmedewerker naar hulpkok. Sinds hij op 19-jarige leeftijd het familiebedrijf overnam, heeft hij zelf duale cursisten onder zijn hoede, zoals Robbe Demey. Martijn benadrukt het belang van praktijkervaring en goede begeleiding, wat leidt tot gemotiveerde en goed opgeleide medewerkers.
Tijdens de examens van de duale leerlingen ‘Restaurant en keuken’ bij Syntra West, werken studenten in teamverband aan een uitgebreid menu, inclusief voorbereiding en serveren volgens etiquette. Martijn, die zelf deze opleiding heeft gevolgd, kwam de prestaties van de studenten evalueren en beoordelen. Zijn eigen ervaring met duaal leren helpt hem om studenten zoals Robbe te begeleiden. Ondanks aanvankelijke scepsis van Robbes ouders, zijn zij nu overtuigd van de waarde van het duale systeem.
Martijn vindt het belangrijk dat duale leerlingen verschillende aspecten van het restaurantwerk leren kennen. Robbe, nu in zijn eerste jaar, krijgt momenteel veel vertrouwen in de bar en zal in de toekomst ook in andere delen van de keuken roteren. Het team van Montmartre, bestaande uit vijf vaste medewerkers, een flexi-jobber en Robbe, zorgt voor een hechte en ondersteunende omgeving voor nieuwe leerlingen.
Naast het praktische werk krijgen de studenten van Martijn ook begeleiding bij klantinteractie en het omgaan met opmerkingen. Regelmatige evaluaties en informele meetings helpen om de voortgang en uitdagingen van de leerlingen te bespreken. Deze aanpak zorgt ervoor dat duale leerlingen snel hun werk oppikken en zich ontwikkelen binnen het restaurant.
Voor Martijn is het werken met duale leerlingen een win-winsituatie. Het brengt nieuwe energie en dynamiek in het team en zorgt ervoor dat goed opgeleide medewerkers langer bij het bedrijf blijven. De duale formule biedt ook financiële voordelen voor zowel de cursist als de werkgever.
Martijns ervaring als duale leerling en nu als werkplekbegeleider toont de voordelen van duaal leren in de praktijk. Zijn betrokkenheid bij de opleiding van nieuwe generaties horecamedewerkers is een bewijs van de waarde van dit onderwijsmodel.